Residential air purifying towers - Bratislava Downtown
Idea projektu
Úlohou diplomovej práce bolo navrhnúť polyfunkčný obytný súbor v novovznikajúcej mestskej časti Bratislava - Downtown. Pozemok sa nachádza na rohu Košickej a Prístavnej ulice. V území je plánovaná výstavba novej električkovej trate, ktorá prechádza cez pozemok v trase hlavných dopravných ťahov. Územie je charakteristické priemyselnou časťou Zimného prístavu a rozvojovou časťou nového sídliska. Zimný prístav sa považuje za oblasť s veľkým potenciálom do budúcnosti a je súčasťou hlavnej rozvojovej osi. Dominantami oblasti sú Klingerka, Sky park, veže Panorama a najmä najvyššia obytná veža Eurovea tower. V budúcnosti sa má Downtown rozrastať o ďalšie projekty, ako sú Portum, Klingerka 2 a 3 a ďalšie. Návrh má predstavovať vstupnú bránu, dotvárať siluetu mesta a reagovať na hlavné kompozičné a pešie osi. Vytvorením Dominanty vznikne nový ťažiskový bod, ktorý prepojí priemyselné a rozvojové štvrte. Polyfunkčný obytný súbor má integrovať základné mestotvorné funkcie do zóny s bývaním a občianskou vybavenosťou. Zimný prístav sa predpokladá ako ďalšia etapa rozvojového územia, ktorá sústredí niekoľko národných kultúrnych pamiatok a doplní výškovú zástavbu o urbanizmus a verejné priestory. Vhodný výber funkcií je dôležitý aj z hľadiska zabezpečenia základnej občianskej vybavenosti a kvalitného prostredia pre ľudí. O to sa postará aktívny parter, ktorý zahŕňa potrebné služby a nadväzuje na verejné priestory. Obytnú funkciu dopĺňajú kancelárie, ktoré sú strategicky prispôsobené polohe k frekventovaným dopravným trasám. Návrh by mal zohľadniť potenciál územia a doplniť absenciu zelene a verejných priestorov. Hlavnou myšlienkou konceptu bolo reagovať na postupné zastavovanie územia, a tým aj na zvýšený pohyb verejnej aj súkromnej dopravy a s tým súvisiaci úbytok zelene. Zeleň a stromy sú jedným z hlavných predpokladov kvalitného mestského prostredia. Zmierňujú horúčavy v lete, vytvárajú krajšie a príjemnejšie prostredie, znižujú hluk, podporujú biodiverzitu a zlepšujú ovzdušie. Výstavba centra mesta a električkovej trate prepojí oblasť so širším okolím, a tým zahustí dopravu. To má za následok zvýšenie hluku a zhoršenie čistoty ovzdušia, čo má priamy vplyv na kvalitu života a zdravie obyvateľov a návštevníkov oblasti. Ľudia sa najradšej zdržiavajú v kvalitnom a zdravom prostredí, preto je dôležité, aby novonavrhované zariadenia vytvorili miesto, kam sa ľudia budú radi vracať.
Popis projektu
Polyfunkčný obytný komplex pozostáva z dvoch výškových obytných veží so samostatnými jadrami a šesťdesiatimi deviatimi a štyridsiatimi poschodiami. Tieto veže sú prepojené aktívnym parterom, nad ktorým sa nachádza štvorpodlažná administratívna budova s dvoma samostatnými jadrami. Pod celým komplexom sa nachádza podzemná garáž do štyroch podzemných podlaží prepojená podzemnou komunikáciou s parkovacím domom, ktorá ponúka spolu tisíc tridsaťdva parkovacích miest. Na prízemí sa okrem služieb a obchodov nachádzajú aj vstupné priestory pre obytné aj administratívne priestory. Nachádza sa tu aj pasáž pre peších, ktorá spája električkovú zastávku s verejným priestorom Zimného prístavu, a priamo na pasáž nadväzuje predajňa potravín a jedáleň s výdajným pultom rýchleho občerstvenia. Na vrchole výškovej dominanty je pomyselná koruna tvorená vyhliadkovou vežou s panoramatickým výhľadom a miestom na štúdium a oddych. Návrh architektonického výrazu je rozdelený do niekoľkých podkategórií, ktoré formujú navrhovaný objem do jeho konečnej podoby. Tvar, umiestnenie lokality a potreba vysokého počtu bytových jednotiek vyústili do dvoch veží. Z nich nárožná poloha, ktorá je vnímateľná už z diaľky, je ideálnym miestom pre dominantu územia. Z tohto dôvodu je nárožná hmota vysoká takmer dvestotridsať metrov a južná hmota, bližšie k Dunaju, je vysoká stotridsať metrov. Výška nižšej hmoty vychádza z výšky okolitých budov a dotvára panorámu mesta. Vietor - jedným z prvých faktorov ovplyvňujúcich tvar budovy je vietor. Bratislava sa považuje za veľmi veterné mesto, čo treba zohľadniť pri navrhovaní výškových budov. Z tohto dôvodu som zaoblil rohy, aby vietor nevytváral silné horizontálne zaťaženie. Ďalším prvkom je členitá fasáda, ktorá pomáha rozptyľovať veterné prúdy, a tým zmierňuje vznik veterných vírov, a vertikálne rebrá vytvárajú závetrie na lodžiách. K prúdeniu vetra prispieva aj vynechané podlažie medzi kancelárskymi a obytnými priestormi.
Slnko - zapustenie bytových jednotiek a vytvorenie lodžií po obvode hmoty napomáha prirodzenému tieneniu v teplých letných mesiacoch a zároveň prepúšťa zimné lúče, čo napomáha tepelnej pohode v zime. Na administratívnej budove sa používajú otvárateľné perforované panely, pomocou ktorých možno prispôsobiť úroveň zatienenia. Perforované panely zároveň tvoria prechod medzi priemyselným charakterom prostredia a rozvojovou oblasťou. Čistenie vzduchu - na budove je sieť otvorov, ktoré slúžia ako komunitné terasy, cez ktoré sa vzduch nasáva do jadra budovy, kde sa vháňa do vnútorných čistiacich jadier. V otvoroch sú umiestnené aj vertikálne turbíny, ktoré premieňajú kinetickú energiu vetra na elektrickú energiu. Vyčistený vzduch ptm dostáva späť do ovzdušia. Veže, fungujúce ako čističky vzduchu, tak dokážu vytvoriť príjemné a zdravé prostredie pre obyvateľov a aktívne bojovať proti znečisteniu ovzdušia spôsobenému hustou dopravou a výstavbou nových budov. Hluk - umiestnenie na križovatke hlavných dopravných komunikácií a novonavrhovanej električkovej trate generuje veľa hluku, ktorý by mohol narušiť pohodlie obyvateľov. Preto sa na streche úradu a v otvoroch na budove navrhuje parter, strešné stromy a nízka zeleň, ktoré účinne tlmia hluk. Rovnaký účinok majú aj lodžie, ktoré byty vzďaľujú od mestského ruchu.
Technické informácie
Základové konštrukcie - vzhľadom na vysokú hladinu podzemnej vody v blízkosti Dunaja sú navrhnuté ako vodotesná železobetónová konštrukcia v kombinácii s bezdilatačnou základovou doskou podopretou pilótami. Doska je rozdelená na základe dilatačných celkov hornej stavby dvojicou nosných stĺpov. Umiestnenie pilót pod nosnými časťami stavby zohľadňuje výškovú úroveň jednotlivých častí stavby, ako aj geologické podmienky. Nosný systém - obytné veže sú navrhnuté ako hlavný nosný železobetónový tubus (komunikačné jadro) v kombinácii so železobetónovými stĺpmi v module 7,5 m. V technických podlažiach sú na skelete umiestnené vodorovné konštrukcie (výložníky), ktoré sú napojené na nosné komunikačné jadro. Tieto konštrukcie zabezpečujú vyššiu stabilitu a odolnosť budovy proti vetru a iným nežiaducim vplyvom na konštrukciu. vo výškovej dominante je umiestnený tlmič (seizmický tlmič), a to z dôvodu zlepšenia statických vlastností budovy a zníženia pohybu konštrukcie. Podzemné parkovisko a administratíva sú navrhnuté s veľkorozponovými predpätými dutinovými panelovými konštrukciami s hrúbkou do 400 mm a v module 7,5 m sú použité železobetónové stropné dosky s hrúbkou 250 mm. Veľkorozponové konštrukcie v garáži a administratíve umožňujú voľnosť dispozície.